RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 4 Arif
Bil. Murid : 30 orang
Tema : Sentiasa Berhemat Kita Selamat
Tajuk : Kemalangan Jalan Raya
Tarikh :
27 April 2012
Masa :10.35 pagi hingga 11.05 pagi (30 minit)
Objektif : Pada akhir pelajaran murid dapat :
1) Menyenaraikan lima kata
kerja berdasarkan gambar bersiri yang ditayangkan..
2) Murid dapat menulis lima
ayat yang gramatis berdasarkan gambar..
Fokus Utama :
8.4 Membina
dan membina ayat topik dan ayat huraian berdasarkan sesuatu perkara.
Aras 1 (ii) Mengenal pasti isi yang sesuai dengan tajuk.
Fokus
Sampingan :
1.2 Bertanya
dan menjawab tentang sesuatu perkara secara bertatasusila.
Aras 1(iii) Memberikan respon yang sesuai terhadap soalan
yang dikemukakan.
Kemahiran
Bahasa : Mendengar dan bertutur, membaca dan menulis.
Sistem Bahasa :
Kata Kerja : menunggang basikal, melanggar, memandu,
terlantar, melawat.
Ilmu :
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya.
Nilai : Berhati-hati, mematuhi peraturan.
Kemahiran
Bernilai Tambah (KBT) :
Kemahiran Berfikir : Menghubungkaitkan, menciri, mengimbas
kembali,
menilai, penjanaan idea.
Kecerdasan
Pelbagai : Interpersonal
Pembelajaran Kontekstual: Mengaitkan isu keselamatan dengan
pengalaman sedia
ada.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid sudah mengetahui tentang cara-cara
menjaga
keselamatan di jalan raya.
Bahan Bantu Belajar :
Komputer riba, sambungan Internet, LCD, video animasi dari
youtube.
LANGKAH / MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
SET
INDUKSI
(3
min)
|
Tayangan
video pendek tentang keselamatan di jalan raya.
Pepatah:
“Malang Tidak
Berbau”.
|
1. Guru
menayangkan video klip dari
youtube tentang keselamatan di jalan raya.
2. Guru
bersoal jawab dengan murid tentang pengajaran dan nilai murni daripada video
klip tersebut.
3. Guru
mengaitkan isi video dengan tajuk pelajaran.
|
KB :
Menghubungkaitkan,
Menciri.
BCB :
mendengar aktif
BBB : video
klip animasi dari youtube
Ilmu:
Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya (PKJR)
|
LANGKAH
1
(5
min)
|
Kata kerja
berdasarakan gambar yang dipaparkan.
- Kata kerja:
menunggang
berbual-bual
melanggar
membantu
terlantar
|
1.Guru
menayangkan gambar bersiri daripada persembahan powerpoint kepada kelas.
2.Guru
meminta murid menyenaraikan kata kerja daripada gambar bersiri yang
ditayangkan.
3.Guru
meminta murid membacakan kata kerja yang telah disenaraikan kepada kelas.
|
KB : Menjana
idea
BCB :
mencatat
BBB :
Persembahan powerpoint :
‘Kemalangan
Jalan Raya”
Nilai :
berhati-hati
Ilmu :
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya (PKJR)
|
LANGKAH
2
(7
min)
|
Membina ayat
majmuk daripada kata kerja yang telah disenaraikan:
• Kata kerja
|
1. Guru
meminta murid membina ayat berdasarkan kata kerja yang telah disenaraikan
secara lisan
2. Murid
diminta membaca ayat-ayat yang telah dibina kepada kelas.
3.Murid yang
lain diminta mendengar dengan teliti dan sama-sama membetulkan kesilapan
sekiranya ada.
|
KB : Menjana
idea
BCB :
mencatat
BBB : Persembahan
powerpoint :
‘Kemalangan
Jalan
Raya”
KP :
Intrapersonal.
Nilai: kerjasama,
berhati-hati
Ilmu:
Pendidikan Keselamaatan Jalan Raya (PKJR).
|
LANGKAH
3
(10
min)
|
Membina ayat berdasarakan
gambar secara bertulis.
Perbendaharaan
kata:
• menunggang
•berlanggar
•meluru
• membantu
• melawat
|
1. Guru
mengedarkan latihan lembaran kerja kepada kelas.
2. Guru
menayangkan persembahan powerpoint tentang panduan membina ayat bahagian A.
3. Murid
diminta membina ayat secara bertulis berdasarkan gambar pada lembaran kerja
yang diedarkan.
4. Murid
menulis lima ayat yang gramatis berdasarkan gambar.
|
KB : Mengimbas
kembali,
menghubungkait,
penjanaan
idea
BCB :
mencatat
BBB :
Gambar
kemalangan jalan raya (lampiran 1)
KP :
Interpersonal.
Nilai: berhati-hati
Ilmu:
Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya (PKJR)
|
PENUTUP
(5 min)
|
Penutup
kognitif
• Membuat
rumusan isi pelajaran.
Penutup
sosial
• Memberi
nasihat dan nilai-nilai murni.
|
1. Guru menayangkan video pendek dari youtube
tentang akibat jika tidak mematuhi peraturan jalan raya..
2. Guru membuat
kesimpulan tentang pembelajaran.
3. Guru memberi nasihat dan peringatan kepada
murid-murid supaya sentiasa berhati-hati kerana malang tidak berbau dan
kemalangan tidak mengenal usia.
|
Nilai:
peraturan
jalan raya
BBB::
Video klip
animasi
Ilmu:
Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya (PKJR)
|
Terima ksih, berguna utk rujukan.
ReplyDelete